Juhani Kähärä Käytännönläheistä liberalismia

Ajokortin hinnaksi sata euroa

Ajokortti on asia, jossa ilmenee moni Suomessa pielessä oleva asia. Sitä koskeva lainsäädäntö on hyvin raskasta, ajo-opetuksen tarjoamisen kilpailua rajoitetaan keinotekoisin pykälin, kaikki erilaisin kyvyin varustetut henkilöt pakotetaan samanlaisen autokouluputken läpi ja hyvin korkea hinta rajaa ajokortin köyhimpien nuorten ulottumattomiin. Itse näen autolla ajamisen perustaitona, jonka tulisi olla mahdollisimman helposti kaikkien saatavilla.

Ajokortin saaminen edellyttää tällä hetkellä teoriakokeen ja ajokokeen läpäisyä. Tämä on järkevää sääntelyä, sillä autolla-ajo ilman taitoja aiheuttaa muille ihmisille vaaraa. Tätä vaaraa on hyvä ehkäistä etukäteen vaatimalla kaikilta autoa-ajavilta ajotaitoa, jota testaan erillisellä kokeella.

Autokoulun läpikäyminen pakollisine teoria-  ja lukuisine ajotunteineen on kuitenkin jo aivan turhaa sääntelyä, joka maksaa todella paljon. Ajokortin keskihinta pyörii jo kahdessa tuhannessa eurossa. Mikäli henkilö tietää jo liikennesäännöt ja osaa ajaa riittävän hyvin liikenteessä, hänen tulisi voida mennä suoraan teoria- ja ajokokeeseen. Ei ole mitään järkeä vaatia jo ajotaitoisia käymään läpi saman verran ajotunteja, kuin sellaisen henkilön, joka ei koskaan ole koskenut rattiin.

Valtaosa ajokorttia tavoittelevista tarvitsisi tietysti edelleen ajo-opetusta, mutta sen määrän tulisi voida vaihdella yksilöllisesti. Liikennesäännöt oppii riittävän hyvin täysin tai lähes ilmaisesta verkkomateriaalista, ja nopeat oppijat oppivat autolla ajamisen muutamalla ajokerralla. Jo nyt suurin osa ajotaidoista kertyy vasta vuosien mittaan ajokortin saamisen jälkeen, kun ajokokemusta karttuu.


Kun pakollisesta autokoulusta luovutaan, ajokortin hinta romahtaa nykyisestä parista tuhannesta eurosta pienimmillään sataan euroon (viranomaiskulut + koe) ilman merkittäviä negatiivisia vaikutuksia. Yhteiskunnan pitäisi muutenkin pyrkiä suuntaan, jossa taidot ratkaisevat, eivätkä läpirämmityt luennot ja merkinnät läsnäololistassa. Ajokortin tapauksessa taidon mittaaminen on kohtuullisen helppoa, koska se on jo nyt eriytetty varsinaisesta opetuksesta. Siitä on hyvä aloittaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Eikö hallitus pyrkinyt normien purkuun? Nyt olisi hyvä tilaisuus näyttää kyntensä.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

Itse olen ihmetellyt suuresti, miksei edes teoriaopetusta ole sisällytetty kouluopetukseen. Vielä isompi hämmästys, kun ei edes ammattikoulussa, ajoneuvopuolella asia onnistu.
Jotkut pykälät vissiin pitää olla asiassa, mutta jotenkin tuntuu aika "hupaisalta", kun varmaan tältäkin kuljettajalta vaaditaan inssiajot, sun muut muutaman vuoden päästä.

Pekka Iiskonmaki

Ilmankos rekkakuskit tulevat ulkomailta Suomeen. Nuorilla ei ole rahaa ajokorttiin.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola
Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Ei ole olemassa "pakollista autokoulunopetusta". Opetuksen voi hankkia myös opetusluvalla. Toki on olemassa vähimmäistuntimäärät, jotka lainlaatija on määritellyt. Nythän todennäköisesti ollaan siirtymässä ns. tutkintopainotteiseen ajokortin suorittamismalliin. Siinä toki opetuksen vähimmäismäärään pienenevät varmaankin noin puoleen nykyisestä.Tullessaan se tarkoittaisi tutkinnon vaativuustason nostamista ja esim komission tutkintopaikkakunnalle asettamien vaatimusten käyttöönottoa, joka tarkoittaisi taas sitä, että nykyisistä tutkintopaikkakunnista kaikki pienemmät paikkakunnat karsiutuisivat pois. Nähtäväksi jää, millä aikavälillä tämä tapahtuu.
Tuo väite, että nopeimmat oppijat oppisivat ajamisen taidon muutamalla ajokerralla nyt ei vain pidä kertakaikkiaan paikkaansa.
Opetuslupa perheen sisäisenä mallina opettajan ollessa muutenkin kiinnostunut ajamisen taidosta on hyvä vaihtoehto. Ammattilaisia kuitenkin tarvitaan myös.
Tulevaisuudessaan yksityisautoilu tulee joka tapauksessa vähenemään. Jo nyt monille nuorille ei auto olekaan se vapauden ja itsenäisyyden tavoiteltava kliimaksi ja se on hyvää kehitystä.
Voisiko joku valaista minua siitä, missä päin maailmaa ajokortti kustannetaan jokaiselle verovaroin? Minä kun en ole yhtään maata keksinyt.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Hyvä Ilkka Nielsen, aluepäällikkö, liikenneopettaja:

Kysymys ei ole siitä, kuka ajokortin kustantaa, vaan siitä kuinka paljon se maksaa.

Vrt. lumenluontikortti:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lupakortti-lumim...

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Äläpä mittään. Marjastamiseen kun vielä saataisiin se ammattipätevyysvaatimus. (Myös kotitarve) (antheeksi etten hoksannu tituleerata teitä).

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä

Vähimmäistuntimäärät on se pakollinen opetus, josta tulisi luopua.

Ajokorttia ei tule kustantaa verovaroin, enkä ole mitään sellaista kirjoittanut.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Vähimmäisopetusmäärät ovat juuri se pointti. Minäkin olen kanssasi samaa mieltä niiden tarpeettomuudesta.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Juuri tuli maksettua yli 4000€ parista ajokortista muksuille. En ole pienituloinen. Tai olen, mutta on ollut mahdollisuus korvata se tekemällä enemmän töitä. Kiitos työnantajalle ja tuuriakin on ollut. Oma ansio on se, että en ole koskaan lisätyöstä kieltäytynyt.

Matalapalkkaisen sairaanhoitajan 3500e/kk brutto. Mikä lienee netto on monesta kiinni. Sari sairaanhoitajan pitää tehdä kahden muksun ajokortin eteen lähes kaksi kuukautta töitä. Oikeasti matalapalkkaiset tuskin pystyvät sellaisia hankkimaan.

Kyllä tämä maa on konkurssinsa itse hankkinut ja hyvin ansainut.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Liikenneopettajaa kuukausipalkka korkeimmilla kokemusvuosilla ja pkl luokalla (Helsinki) 2736€/kk. Onneksi lasten ratsastuskoulun tunnit ovat alv 0%, toisin kuin autokouluopetuksen alv kanta (24%). Siinä mielessä olet Kähärä asian syvässä ytimessä, että nuo vähimmäisopetusmäärät myös minun mielestäni joutaisivat romukoppaan. Pistäisi autokoulut kilpailemaan ja hankkimaan markkina-asemansa puhtaasti ammatillisen osaamisen tuottamisella mahdollisimman taloudellisin tavoin. Autokoulualalla on käynnistynyt suurin murros moneen vuosikymmeneen, ja uskoakseni se koituu niin alan kuin kuluttajienkin eduksi.

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä

"Pistäisi autokoulut kilpailemaan ja hankkimaan markkina-asemansa puhtaasti ammatillisen osaamisen tuottamisella mahdollisimman taloudellisin tavoin. Autokoulualalla on käynnistynyt suurin murros moneen vuosikymmeneen, ja uskoakseni se koituu niin alan kuin kuluttajienkin eduksi."

Juuri näin!

Käyttäjän MarkoRuohonen kuva
Marko Ruohonen

Blogisti tavoittaa hyvin esimerkin kautta koko suomalaisen konsensusyhteiskunnan suurimman ongelman, tasapäistämisen.

Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa siitä, että niiden, jotka jo osaavat (tai oppivat nopeasti) on turha tuhlata aikaa itsestäänselvyyksiin hitaampien seurassa. Noin siis yleisellä tasolla melkeinpä kaikessa. Tämä osaamisen ja pätevyyden hankinnan tavan pilkuntarkka määrittely on ainoastaan yhteiskunnan itseään jalkaan ampumista. Jos teoria- ja ajokokeesta selviytyy, niin mitä merkitystä sillä on, mistä on tietonsa ja taitonsa hankkinut? Sama pätee mielestäni vaikkapa ylioppilastutkintoon. Suomen ongelma on nimenomaan se, että koulutuksen muoto on asetettu sen sisältöä ja lopputulosta tärkeämmäksi.

Pekka Iiskonmaki

#14
Se on sitä temokratiaa ja pitää olla temokraattinen. Me vaatimme!

Pekka Iiskonmaki

Ajokortin maksamisen jälkeen nuoren pitäisi ostaa auto, että voi mennä töihin. Valtaosa suomalaisista tarvitsee autoa työmatkoihinsa.

Ei ihme, että nuoret eivät voi mennä töihin, kun kynnys on jo niin korkea.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Juu ja vuoden vakuutukset (liikenne ja täyskasko) uudelle vakuutuksenottajalle maksaa enemmän kuin kortin hankkimiseen tarvittava koulutus. Lisäksi todettakoon, että kun 80% ajokortti-ikään tulevista suorittaa ajokortin jo täyttäessään 18v, niin ainakaan heille kortin puuttuminen ei voi olla este työn vastaanottamiselle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset